apa yang saya lihat tak semestinya betul.. apa yang saya dengar tak semestinya tepat.. apa yang saya tulis tak semestinya benar..
habis tu..! kalau tahu saya salah kenapa tak nak tegur?

YouTube : [search] juzailialias

juzailialias@yahoo.com.my


02 Mac 2009

tak berapa nak cerdik..??

hum... ramai giler orang yang tertekan kat sini...
nasib baik ramai giler orang..
kalau orang giler ramai... macam mana..?
.
mampuh... aku lak yang kena jadi dR. melayan kerenah...
.
hidup nie kenalah cerdik.. cerdik dalam erti kata tentang kehidupan...
kalau belajar tinggi, tapi tak berapa nak cerdik payah gak..
kalau dah kerja bertahun-tahun tapi x reti nak buat kerja gak, berat..
kalau dah kumpul macam-macam sijil tapi kalau setakat nak berfikir pun malas, x de gunanya..
.
ada pulak yang jenis rajin sangat bagi idea.. yang agak masuk di akal.. tapi..
kalau tak mampu nak buat.. idea yang bagus pun sekadar di pinggiran...
jadi sebelum nak bagi idea tu.. rasanya patut berfikir banyak-banyak dulu..
takut lah, idea yang masuk di akal akan jadi idea yang tak berapa nak cerdik..
.
kesimpulan dari perkara-perkara di atas kena lah "thinks before talk" supaya ianya menjadi satu panduan untuk orang lain dan bukan sebaliknya...
.
* kayu pengukur tahap kecerdikan seseorang bukan lah bergantung kepada tahap pendidikan mahupun pengalaman, cuma ianya satu kelebihan jika digunakan pada tempat yang betul.. jika tidak, akan jadi tak berapa nak cerdik...