apa yang saya lihat tak semestinya betul.. apa yang saya dengar tak semestinya tepat.. apa yang saya tulis tak semestinya benar..
habis tu..! kalau tahu saya salah kenapa tak nak tegur?

YouTube : [search] juzailialias

juzailialias@yahoo.com.my


15 September 2009

persiapan aidilfitri bab 3


Zakat Fitrah ialah ‘Zakat Badan yang diwajibkan kerana tamat Bulan Ramadhan dan dikeluarkan mengikut peraturan yang ditetapkan.

Dalam hadis riwayat Ibnu Umar:

“Rasulullah S.A.W telah mewajibkan zakat Fitrah pada Bulan Ramadhan pada orang yang Merdeka, hamba sahaya, laki-laki, perempuan dan kaum Muslimin.”

i. Kadar bayaran mengikut cari asal ialah 1 gantang Baghdah makanan asasi seperti beras atau Mengikut sukatan/timbangan sebanyak 2.27 kilogram bersamaan.

ii. Nilai mengikut kadar sekarang – RM7.00 bagi tahun 1430H / 2009M (PEKAN)

merujuk kepada kenyataan di atas, saya telah mengeluarkan wang bagi menggantikan Beras Fitrah yang wajib ke atas diri saya serta isteri dan mewakili 2 orang adik saya.. hum.. cam tu lah lebih kurang bunyinyer… alhamdullilah.. semuanya telah berjalan dengan lancar..


NOTA KAKI KUKU KAKAK KU KAKU : SUDAHKAH ANDA MENGELUARKAN ZAKAT KE ATAS DIRI ANDA SERTA TANGGUNGAN ANDA…??